Friday, February 23, 2007

Apa kesudahanya orang Melayu.

Bangsa Melayu terkenal dengan sifat merendah diri, lemah-lembut, sopan santun dan kuat beragama. Namun akhir-akhir ini kita dapat melihat perubahan pada orang-orang Melayu dengan cara yang mendadak. Perubahan ini bukan dari segi kenaikan taraf hidup ataupun kejayaan. Perubahan pada orang-orang Melayu ini pada kerutuhan akhlak, keciciran, keganasan serta perbuatan-perbuatan yang tidak senonoh.

Selama mana kita akan menghadap semua ini? Orang-orang Melayu semakin hari semakin leka, orang-orang Melayu semakin hari semakin malas, orang Melayu semakin hari semakin bodoh. Apa yang boleh kita banggakan dengan anak-anak Melayu sekarang ini? Sedikit pun tiada apa yang boleh di banggakan. Melepak sana-sini tanpa tujuan. Merewang sana-sini. Membuat kacau bilau umpama seluruh kawasan mereka yang punya. Anak-anak sekolah berpeleseran di kompleks-kompleks membeli-belah, menhisap rokok tanpa segan-silu, berperangai tak tentu hala bagai orang yang kurang siuman. Mana pergi orang-orang Melayu yg takut pada tuhan, yang sopan santun dan yang berakhlak? Siapa yang harus kita persalahkan?

Aku orang Melayu, aku sedih dengan bangsa ku, aku rintih melihat anak-anak bangsa ku yang keciciran. Siapa nak aku salahkan? Bangsa yang dahulunya kaya dan bermartabat tapi sekarang menjadi bangsa merempat dan bangsat. Aku malu dengan bangsa ku. Apakah ini warisan bangsa yang hendak kita banggakan? Bangsa bangsat bukan bangsa aku. Bangsa merempat bukan warisan ku. Melayu makin hari makin layu. Kutu-kutu jalanan yang bekudis dikaki, berkurap dibadan kebanyakannya bangsa Melayu. Samseng-samseng bermotosikal berlumba saban hari kebanyakannya bangsa Melayu. Inilah bangsa yang bangsat. Mak bapak tak tahu nak nasihat, dah terjerat baru nak ingat. Bohsia-bohsia betina lepak-melepak ditepi-tepi tembok, kebanyakannya bangsa Melayu. Hari-hari tunggu masa untuk ditebuk. Bila dah gemuk baru terjeguk-jeguk nak cari mana dia siberuk.

Melayu tak ada maruah tapi cerita macam gah. Apa cerita orang Melayu? Nak menipu tak sudah-sudah……Aku Melayu, tapi malu nak mengaku Melayu.....Rintihan JATT